Nástroje logistiky v módním průmyslu:

  • umělá inteligence

  • velká data

  • digitální dvojčata

  • prediktivní analýzy

  • prediktivní logistika

  • odolné dodavatelské řetězce

E-commerce v módě

Správně nastavená logistika v módním průmyslu tvoří základní kámen úspěchu společnosti. Internetové nakupování se výrazně rozšířilo, jedním z důvodů je i pandemie Covidu. Zvýšily se však i požadavky zákazníků na rychlost dodání - doručení zboží ve stejný den objednání je novým standardem.  Módní průmysl zároveň musel přizpůsobit obchodní model vysokému objemu vráceného zboží, jehož míra přesahuje 50 %.

Zde přichází na řadu omnichannel logistika. Ta představuje komplexní zpracování vráceného zboží, zahrnující reverzní logistiku a automatizované systémy třídění. Omnichannel je strategií, která využívá více prodejních kanálů - kombinuje online a offline kanály prodeje. Tradičním problémem logistikých center pro módní průmysl jsou chybějící podstatné údaje, jako je napřípad důvod vrácení. Vratky jsou důležitou součástí obchodního modelu a lze díky nim získat důležitá data o potřebách zákazníků. Tato data mohou následně pomoci porozumnět vkusu zákazníků a dále pak při plánování budoucích prodejů a snižování vratek. Díky využití umělé inteligence je možné zlepšit návrhy produktů v budoucnu na základě znalosti zákaznických potřeb.

Omnichannel logistika

Logistika online a offline objednávek byla v minulosti vedena odděleně, často v odlišných logistických centrech. To se však změnilo a oba prodejní kanály byly integrovány do jednoho společného logistického centra. Novinky jako Klikni a vyzvedni, Klikni a rezevuj, Endless aisle nebo vrácení zboží v kterékoliv prodejně jsou výzvou pro logistiku v modním průmyslu. Všechna tato zlepšení však vyžadují především flexibilní a automatizované logistické systémy zahrnující systém řízení zásob (ERP) a systém řízení skladu (WMS). Dobrým příkladem je skladovací systém shuttle (kyvadlové zařízení) využívané zejména v režimu "zboží k vychystávači", což zvyšuje rychlost zpracování objednávky či zkracuje vychystávací dobu. V současné době probíhá již další vlna v automatizaci logistiky v modním průmyslu a tou jsou "robotičtí kolegové". Roboti a automaticky řízená vozidla (AVG) přebírají vychstávání, přepravu a třídení zboží. Mimo skladovací haly se využívají také drony a doručovací roboti pro dopravu zásilek k zákazníkovi.

Průmysl 4.0

Vznik továrny budoucnosti bude umožněn díky Průmyslu 4.0 a nevyhnutelné digitalizaci a automatizaci. Průmyslový intenet věcí (IIoT) umožňuje komunikaci mezi stroji a systémy s kyberneticko-fyzikální strukturou. Díky využití aditivní výroby, jako je například tisk 3D, můžeme nastavit výrobu na velikost dávky 1. To přínáší možnost pro individualizovanou hromadnou výrobu. Výrobci sportovní obuvi (např. Adidas) jsou zářným příkladem při výrobě jedinečných modelů obuvi podle designu, který si navrhne online sám zákazník.

Digitální dvojče a jeho význam

Digitální dvojče je přesným virtuálním modelem automatizovaného zařízení, výrobního či měřícího. Díky jeho využití je možné sledovat a procházet plánované postupy a následně optimalizovat procesy pro reálnou výrobu či měření. Tuto digitální reprezentaci reálných procesů je možné využít nejen pro celou továrnu budoucnosti a výrobu, ale také pro zobrazení logistikých procesů. Datově řízené analýzy pomocí umělé inteligence s detailním digitálním modelem jsou vhodné právě pro složité a občas i spletité systémy logistiky a velká množství dat (neboli BIT DATA). Tím je vyrazně usnadněno souhrnné rozhodování v rámci logistiky a jejích procesů. Digitální dvojčata jsou využitelná pro zcela odlišné objekty a systémy, nejen ve společnosti, ale také mimo ni. Existují dvojčata pro vysokozdvižné vozíky, sklady pro všechna odvětví módního průmyslu nebo také například pro systémy zásobovací logistiky a optimalizaci tras AVG systémů v reálném čase. Na základě využití dvojčat je dělíme na: monitorovací, provozní, předvídací, učící se a autonomní ovládání.

Umělá inteligence a velká data

Pro předvídání stavů logistické sítě v budoucnu se využívá prediktivní logistika, je to v podstatě také aplikace digitálního dvojčete. Pro tento účel je tedy vytvořeno digitální dvojče logistické sítě. V posledních letech se společnosti přiklánějí k vyhodnocování chování spotřebitelů pomocí využití velkých dat a umělé inteligence. Digitální dvojče a prediktivní analýzy jsou schopny rozpoznat z historických dat vzorce, které odhalí výskyt specifických událostí (nákupní chování) s určitou pravděpodobností. Základ pro simulaci budoucího stavu prodejního řetězce společností v módním průmyslu vzniká na základě prediktivní analýzy při využití digitálního dvojčete.

Dodavatelské řetězce

Budování odolných dodavatelských řetězců je další výzvou, a to nejen pro módní průmysl. Citlivost logistických procesů a dodavatelských řetězců se projevila zejména v průběhu pandemie Covid 19. Přílišná závislot na dodavatelích z Číny, Bangladéše, Indie a Kambodže aj. se ukázala příliš jasně. Potřeba diverzifikace módního dodavatelského řetězce a výstavba digitálních platform pro zvýšení přehlednosti dodavatelských řetězců společností jsou důležitým ponaučením vycházejícím z této krize. 

Zkrácení dodavatelských řetezců a regionální nákup a výroba jsou nutností pro evropský módní průmysl. Tento přístup je možný například v zemích jako je Turecko, Maroko nebo východních státech Evropy - Polsko, Srbsko, Chorvatsko či Bulharsko. V budoucnu pomůže zajistit vyšší odolnost dovatelských řetězců plánování aktivních sítí a dodavatelských řetězců, digitální předpověď a plánování zásob nebo komplexní plánování logistických kapacit. Kromě toho je také důležité přehledně zvěřejňovat vysoce pohyblivé tarify za dopravu v průběhu krize na digitálních platformách.

Udržitelnost

Důležitým faktorem pro veřejnost a spotřebitele je posun k ekologické šetrnosti a udržitelnosti. Na základě Pařížské dohody o klimatu a dalších klimatických plánech se plánuje snížení emisí skleníkových plynů až o 40%. Snaha o neutralitu vůči skleníkovým plynům nebo CO2 je pro některé státy zásadní. Emise jsou fundamentálním problémem nejen pro modní průmysl, ale také dopravní a mnohé jiné. Důležitým je také efektivní využití vody a chemikálií při výrobě oblečení a s tím související spotřeba energií. Do popředí se také dostává cirkulární móda a zamezení nadměrné výroby módního zboží. Díky využití umělé inteligence bude možné předpovídat modní trendy a zamezit tak nadvýrobě. Hledají se nové materiály pro výrobu, na které nebude potřeba velké množství vody a bude možné je recyklovat.

Jak Vám můžeme pomoci?

Pokud se chcete dozvědět více, kontaktujte nás prostřednictvím kontaktního formuláře, e-mailu nebo telefonicky.

  • Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.

Tento web využívá cookies

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zobrazit podrobnosti