Inspekce jsou tématem, které ještě v nedávných letech bylo často opomíjeno. V některých případech až nadbytečné a ne každý zákazník byl ochoten na tuto službu vyhradit prostředky v rozpočtu. V tomto krátkém článku se Vám pokusíme objasnit, co inspekce regálů obnáší, proč si ji nedělat sami, ba naopak, proč ji dělat právě s námi.
Nejprve si řekněme, co inspekce je a proč se musí pravidelně provádět. Inspekce regálů je optická kontrola za použití pomůcek a nástrojů, např. vodní váhy, laserového měřiče, úhloměru atd. Povinnost provádět inspekce ukládá zákon č.309/2006 Sb., respektive nařízení vlády č.378/2001 Sb., kdy periodicita inspekcí musí být zajištěna odbornou osobou minimálně jednou za 12 měsíců. Během inspekce srovnáváme průvodní dokumentaci konstrukce vydanou výrobcem se skutečným stavem konstrukce a dále dle normy ČSN EN 15635, která určuje konkrétní specifikace maximálních odchylek poškození od normálního stavu. Norma dále myslí i na podmínky ukotvení regálů, odchylky vodorovnosti a svislosti konstrukce, průhyby nosníků nebo na dostupnost informací o nosnosti každého regálu. Výstupem takové inspekce musí být obsáhlá a přehledná dokumentace, která slouží jako doklad o provedení inspekce a předkládá se při kontrole pracovníkovi BOZP nebo auditu.
Co když inspekci neděláme? Můžeme si inspekci udělat sami a tím ušetřit?
Právě tato problematika se v minulosti objevovala nejčastěji. Povinnost provádět inspekce jsme si už objasnili výše, inspekci si můžete udělat i sami, ale …
- inspekci musí provádět odborně způsobilá osoba, znalá normy ČSN EN 15635 (např. vyučený kuchař sice dobře navaří, regálům ale rozumět nemusí)
- prohlídku by měla dělat osoba, která je nezaujatá ke kontrolovaným regálům (vlastní zaměstnanci mohou poškození regálu zatajit)
- o provedené kontrole musí existovat zápis, kde bude jasně uvedeno, kdo inspekci provedl a je tedy za ni odpovědný (všichni známe zákon padajícího …)
- regály by měly být opatřeny inspekční nálepkou, aby bylo jasné, že inspekce proběhla a že má jasně danou platnost
- i na regály se vztahuje při prodeji záruka, neodborná inspekce může vézt k její ztrátě
Proč dělat inspekci právě s námi, v čem jsme jiní?
Dlouholeté zkušenosti v oboru a stovky provedených inspekcí každý rok nám pomohly vyvinout systém, který je opravdu účinný a přehledný. Na každou inspekci jsme dobře připravení, používáme kvalitní a moderní vybavení. Naši inspektoři jsou také řádně proškolení soudním znalcem a ke každému zákazníkovi přistupujeme individuálně s maximální ochotou. Svým zákazníkům dodáváme kvalitně zpracovanou dokumentaci, u které kromě inspekčního protokolu nechybí ani detailní elektronická evidence všech regálů nebo přehledná fotodokumentace.
Provedení samotné inspekce je pouhým začátkem. Na základě výstupu z inspekce je připravena cenová nabídka na zajištění a dodání nových náhradních dílů a odborné servisní práce. Příprava podkladů i samotná náprava zjištěných nedostatků je v kompetenci zkušeného technického oddělení a vyškolených montážních týmů.
Co říct závěrem?
Všech našich zákazníků si velmi vážíme, a proto k nim přistupujeme jak nejlépe umíme. Téměř denně odpovídáme na dotazy, plánujeme odborné schůzky a prohlídky. Proto se nebojte nás oslovit, rádi s Vámi probereme možnost inspekce i ve Vaší firmě.
Článek připravil Luděk Jurásek, který je hlavním inspekčním technikem firmy BITO skladovací technika CZ s.r.o. Společně s týmem lidí pečuje o naše zákazníky v oblasti inspekcí a prohlídek regálů, skladovacích ocelových, regálových plošin a galerií.
Podívejte se na další úspěšné reference
Podívejte se co se aktuálně v logistice řeší
LOGISTIKA V PRAXI 2025
V roce 2025 nás čeká již 7 ročník naší konference Logistika v praxi. Opět ve Zlíně ve dnech 10. - 11. dubna 2025 v prostorách FAME UTB ve Zlíně.