Fungující „management“
Každé podnikání představuje výzvu a může být náročné správně uchopit jednotlivé procesy. Při budování dobře fungujícího e-shopu se může zdát objem objednávek tím nejdůležitějším. To můžete podpořit správně zaměřenou marketingovou kampaní. Nesmíte však zapomenout i na ostatní procesy, které nejsou jen doplňkové, ale pomáhají vám udržet se ve hře. Snažte se věnovat všem procesům stejnou pozornost, aby vás následně něco nepřekvapilo.
Pozor na prudký nárůst objednávek
V tomto bodě se dostáváme do situace, kdy zájem o vaše produkty prudce vzroste, což se projeví nárůstem objednávek. Je důležité být připraven i na tuto skutečnost. Jakmile se vám podaří zaujmout potencionální zákazníky, dostáváte se do bodu, kdy zjistíte, zda je vaše plánování úspěšné. V předešlém bodu na téma kvalitní management jsme si řekli, že nesmíte opomenout ostatní oblasti řízení e-shopu. Těmito oblastmi může být řízení stavu zásob, skladovací kapacity, či počet zaměstnanců. Ještě před spuštěním marketingové kampaně, je nutné vzít v úvahu vaše možnosti a případně se připravit na prudký nárůst zájmu o vaše produkty.
Náklady na logistiku
Hlídání nákladů představuje podstatnou část finančního řízení. I když máte stabilní výnosy, nemusíte být ziskoví. Všechny nákladové složky je nutné pečlivě sledovat a vyhodnocovat. Právě u e-shopů je logistika často slepým bodem, který vás může stát víc, než jste předpokládali. Tím, že si správně nastavíte výpočet logistických nákladů a následně i jejich kontrolu, předejdete nechtěným a často nečekaným problémům.
Lidské zdroje
Správné plánování dostatečného množství zaměstnanců a jejich zaškolení je další oblastí, na kterou si dát pozor. Ať už vaše prodeje ovlivňují sezónní výkyvy nebo jsou v rámci roku vyrovnané, je nábor nových zaměstnanců nekončícím procesem, což vás může stát hodně času, a tedy i souvisejících finanční náklady. Kvalitně zaškolení zaměstnanci jsou základem pro udržení spokojenosti vašich zákazníků a plynulé fungování e-shopu.
Interní logistické procesy
Interní logistika se ve většině případů skládá z totožných procesů, které mohou být na první pohled snadné. Nicméně je ovlivňují další proměnné, které mohou negativně ovlivnit plynulý logistický chod.
Co může nepříznivě ovlivnit váš logistický proces?
Zaměstnanci a jejich chybovost - zaměřte se na správné zaškolení zaměstnanců ihned na začátku a průběžně udržujte jejich kvalifikovanosti. Zaměstnanci mohou být vaší silnou stránkou, pokud jim budete věnovat pozornost.
Náklady za „vícepráce“ - tento problém může souviset s výše uvedeným bodem. Pokud podceníte význam výběru správných zaměstnanců, jejich zaškolení nebo sledování jejich efektivity, budete se potýkat s nárůstem nákladů. Vyšší náklady mohou souviset také s kvalitou nastavených procesů, předimenzováním / poddimenzováním počtu zaměstnanců, manuálním vedením (nikoli systémovým – viz optimální trasa) apod.
Náklady na balení a další náklady na odbavování objednávek - obalový a výplňová materiál představují náklad, který je ovlivňován objemem objednávek. Zaměřte se proto na optimalizaci těchto procesů, tím že provedete analýzu využití obalových a výplňových materiálů. Dalšími souvisejícími náklady jsou např. náklady na hardware (PC, tiskárny atp.), kancelářské potřeby, nože, pásky atp.
Cena dopravy - pokud rostou vaše náklady na dopravu zamyslete se nad příčinami. Vlivem může být neefektivní způsob balení zásilek, případně i nižší počet vychystávaných objednávek.
Vratky a reklamace - při řešení vratek a reklamací dochází k nárůstu administrativních, dopravních a jiných nákladů v podobě intralogistických procesů. Je proto nutné vhodně nastavit i tuto oblast řízení e-shopu.
Nevhodně zvolený systém pro řízení skladu - následkem může být vyšší čas vyskladnění, náklady na manipulaci, pracovní čas, neoptimální počet zaměstnanců, aj.
Jak je vidět v předešlého přehledu, logistika a její proces může být ovlivněna mnoha faktory. Nebojte se obrátit na odborníky a hledat způsoby, jak svůj e-shop rozjet, udržet a dále rozvíjet.
Jak Vám můžeme pomoci?
Naši konzultanti Vám mohou toto téma více přiblížit, případně zdarma zpracovat návrh řešení. Neváhejte se proto na nás obrátit s dotazem.