Co všechno tedy výrobní logistika zahrnuje?
- přepravu zboží a zásob mezi odděleními;
- a zároveň plánování, kontrolu a implementaci procesu pro zajištění náležitého zásobování strojů a pracovních stanic.
Důležitým prvkem je nastavení zásobování správným druhem a množstvím surovin, pomocných materiálů, provozních materiálů, nakupovaných dílů, náhradních dílů, polotovarů a hotových výrobků ve správný čas.
Často se také můžeme setkat s použítím pojmů logistika výroby či intralogistika.
Změny v logistice a Průmysl 4.0
Výrobní logistika a vnitropodnikové procesy jsou silně ovlivňovány zásadními změnami nejen v oblasti technologií, ale také ekonomiké oblasti. Mezi takové patří například průmyslový standard 4.0 nebo globalizace. Mezi zákazníky narůstá zájem o "velikost šarže 1", tj. výrobu na míru. Vznikají tak velmi složité operace intralogistiky, které je třeba digitalizovat, automatizovat a propojit. To umožňují nové výrobní metody, jako je rychlé prototypování nebo aditivní laserová výroba. A díky Průmyslu 4.0 jsou všechny systémy propojeny do sítě, což jim umožňuje vzájemnou komunikaci.
Jednorázová výroba na míru bude mít dopad na výrobní i distribuční logistiku, protože na jednotlivá pracoviště bude třeba dodávat mnoho různých dílů způsobem Just-In-Time (JIT) v průběhu celého výrobního procesu. Dodávky dílů, polotovarů a surovin ke strojům proto budou muset být flexibilní a automatizované. Ideální jsou zde škálovatelné kyvadlové skladové systémy pracující v kombinaci s automatizovanými řízenými vozidly (AGV). Při výrobě šarží velikosti 1 se také používají flexibilní "agilní výrobní buňky", které lze rychle přepnout na výrobu jiného výrobku. To však představuje vlastní intralogistickou výzvu, protože musí stejně rychle reagovat na změny ve výrobě. Aby bylo možné této rychlé reakce dosáhnout, musí být systémy schopny vzájemně komunikovat prostřednictvím internetu věcí (IoT).
Požadavky na logistiku výroby
Výrobní logistika bude zahrnovat celou řadu úkolů. Jedním z příkladů je, že před výstavbou závodu je třeba určit správnou lokalitu, aby bylo možné navrhnout procesy zásobování a tok materiálu tak, aby byly co nejefektivnější po celou dobu budoucího provozu.
Ve stávajícím závodě musí být procesy výroby kromě dopravy a skladování navrženy a prováděny co nejoptimálněji a nejefektivněji. Tyto logistické procesy jsou řízeny počítačem toku materiálu (Material Flow Computer - MFC), který přijímá příkazy k přepravě ze systémů vyšší úrovně, jako jsou systémy řízení zboží, systémy řízení skladů a systémy plánování výroby. MFC přebírá řízení dopravní techniky - ať už se jedná o kontinuální jednotky, jako jsou podvěsné dopravníky a pásové dopravníky, nebo diskontinuální, jako jsou AGV a skladovací a vyhledávací stroje.
Moderní počítače materiálového toku nenabízejí pouze funkce pro řízení dopravních procesů, logistiky a skladové a dopravníkové techniky. Mezi doplňkové funkce patří například strategie a výpočty tras pro optimální tok materiálu, prevence přetížení a obcházení nepovolených přístupových oblastí. Umožňují také vizualizaci celého materiálového toku. V chytré továrně budoucnosti bude umělá inteligence řídit skladové a doplňovací operace; autonomní dopravní systémy, jako jsou AGV a vlečné vlaky, budou přesouvat komponenty a materiály mezi body A a B; dopravníkové pásy a stroje budou nakládány roboty; a jak již bylo zmíněno, všechny systémy budou propojeny do sítě a budou komunikovat prostřednictvím internetu věcí.
Výrobní logistika musí být schopna přesně určit poptávku vznikající ve výrobním procesu po materiálech, polotovarech, součástkách, provozních materiálech atd. V neposlední řadě bude nutné plánovat zásoby, aby se například vyrovnaly sezónní výkyvy.
Směry vývoje ve výrobní logistice
⇒ Digitalizace, rozsáhlá automatizace a propojení strojů a výrobních jednotek představuje Průmysl 4.0.
⇒ Rychlá výroba prototypů či aditivní laserová výroba jsou příklady nových výrobních technik, které aktuálně dominují inteligentní továrně.
⇒ Zákazníci stále častěji požadují výrobky na míru, ale vyráběné hromadně až do velikosti šarže 1. Řešením jsou agilní výrobní buňky.
⇒ Neustálé zkracování životního cyklu výrobku.
⇒ Procesy v intralogistice a logistice výroby jsou stále složitější, což je vyvoláno potřebou masové výroby na míru. Digitalizované, automatizované a síťové systémy se stávají nutností.
⇒ Robotika a autonomní vozidla jsou nejdůležitějšími technologiemi.
⇒ Průmysl 4.0 nakonec změní celý hodnotový řetězec a povede k plně digitalizovaným a automatizovaným procesům.
Automatizované systémy
Za účelem automatizace procesu příjmu a sledování materiálu již bylo automatizováno mnoho intralogistických systémů, např.:
- automatizované regálové systémy (obsluhované stohovacími jeřáby nebo raketoplány)
- dopravníkové systémy
- coboty (=kolaborativní roboty)
- rozšířená realita (datové brýle)
- sledovací systémy
- cloudové aplikace
- IT systémy
- automatizované průmyslové servisní vozíky
- automaticky řízená vozidla (AGV)
Logickým závěrem tedy je, že Průmysl 4.0 znamená digitalizaci kompletního hodnotového řetězce vedoucí k úplné autonomii.
Řešení pro systémové řízení logistiky
V návaznosti na nové inteligentní výrobní technologie se stává výrobní logistika čím dál složitější. Logistické procesy a každodenní výrobní rutinu určují mimo jiné roboti a AGV. Vzájemná komunikace je udržována mezi všemi procesy v dodavatelském i přepravním řetězci. Kromě toho lze pomocí algoritmů využívajících analýzu BIG Data odpovědět na důležité otázky, například jak optimalizovat procesy. Díky blockchainovým systémům je možné vysledovat výrobek od jeho původu přes každý krok v rámci dodavatelského řetězce.
K propojení výrobních, montážních nebo vychystávacích sekcí mezi sebou a k automatizaci toku materiálu se stále častěji využívají AGV. Společnost BITO uvedla na trh se systémem LEO Locative mimořádně inovativní a levné AGV, které funguje bez Wifi nebo centrálního počítače. Vozidlo LEO je naváděno optickou dráhou a kódovými značkami umístěnými na podlaze. LEO se samo instaluje a je okamžitě připraveno k použití (plug and play). Trasu LEO lze rychle přizpůsobit novým požadavkům. Ke sdělování cílových bodů systému LEO je možné použít také tablet. Na cestě k cílovému bodu se LEO jednoduše řídí pokyny zakódovanými na podlahových značkách. Systém LEO, který kombinuje vozidlo LEO a pracovní stanice LEO, je ideální pro všechny aplikace, kde je třeba x-krát denně přesouvat materiál do konkrétních bodů po stejných trasách. Systém LEO šetří mnoho kilometrů jízdních tras, které by jinak museli absolvovat zaměstnanci, a tím zlepšuje ergonomické podmínky při práci. Systém lze dokonale přizpůsobit vašim požadavkům na tok materiálu, a to přidáním, snížením nebo přemístěním libovolného počtu vozidel a pracovišť.
BITO je dodavatelem z jednoho zdroje. Náš sortiment zahrnuje také automatizované regály a vychystávací systémy a také rozmanité vysoce kvalitní plastové zásobníky a kontejnery. Nabízíme také komplexní balíček služeb, který vám pomůže s vašimi plány a dotazy týkajícími se automatizace intralogistiky a výrobní logistiky.
Jak Vám můžeme pomoci?
Pokud se chcete dozvědět více, kontaktujte nás prostřednictvím kontaktního formuláře, e-mailu nebo telefonicky.